Spalovače tuku: neskutečně pomohou, ale nespasí

Hubnutí a rýsování jsou neskutečně náročné činnosti a pro mnohé z nás se může jednat o období odříkání si, přehnaného hlídání a odmítání. Ve snaze zhubnout nám mohou pomoct spalovače tuku, některé z nich pomohou opravdu výrazně, jiné vůbec. Je však důležité vnímat tyto doplňky stravy jako pouhou podporu stravování a pohybu, ne jako samospásnou cestu k dokonalé postavě.

Cestě za dokonalou postavou jsme se obecně venovali v článku Modla jménem six pack – jak na něj?. Pokud vás zajímají spalovače tuku, doporučujeme začít právě zmíněným článkem a to proto, že tento v mnohém navazuje.

Jaké druhy spalovačů existují?

Na trhu se objevuje mnoho druhů spalovačů a vyznat se v jejich složení, principu a efektivitě může být opravdu věda. Objevují se však velmi podobné principy, na kterých spalovače fungují. Podrobně je rozebereme dále v článku. Tyto principy jsou:

  • termogenní (kofein, pepř, zelený a bílý čaj…)
  • vláknina
  • CLA
  • karnitin

Termogenní spalovače

Přípravky na bázi termogeneze v podstatě podporují tvorbu tepla v těle, čímž ho ohřívají a pomáhají spalovat. Právě tvorba tepla v těle je poměrně energeticky náročná, nezapomeňte, že velké procento těla je tvořeno vodou, která má abnormálně vysokou tepelnou kapacitu. Vyššími nároky na tvorbu tepla se tělo uchyluje ke spalování tukových zásob a to z toho důvodu, že někde potřebuje získat energii právě pro termogenezi.

Co termogenní spalovače tuku obsahují? Nejčastějšími složkami jsou kofein a různé přírodní extrakty, např. extrakty z pepře, chilli, zeleného nebo bílého čaje, vrby, rozchodnice, někdy obsahují také přidaný karnitin. Častým obsahem termogenních spalovačů jsou pak i složky, které tlumí hlad, aby člověk nedoháněl zvýšenou energetickou spotřebu také zvýšeným příjmem energie.

Z oblasti termogenních spalovačů se osvědčil např. spalovač Adrenaline FX od BigManu, který obsahuje 11 čistě přírodních složek s garantovaným efektem na rychlost metabolismu a spalování. Termogenní spalovače zvyšují spalování i mimo fyzickou zátěž, avšak ve spojení s ní jsou ještě účinnější. V podstatě umožňují za stejného objemu fyzické zátěže spálit vyšší množství energie.

Spalovače na bázi vlákniny

Spalovače na bázi vlákniny vlastně moc neodpovídají charakteristice spalovače – nezrychlují totiž metabolismus a tudíž nepodporují spalování napřímo. Jejich efekt spočívá v tom, že snižují energetický příjem tím, že omezují hlad a snižují absorpci živin v trávicím traktu. V současné době se tyto spalovače jeví jako optimální cesta k hubnutí pro osoby s vysokým krevním tlakem, pro které termogenní spalovač není vhodný, avšak nezdají se jako příliš efektivní.

CLA

Konjugovaná kyselina linolová je již po dlouhou dobu vysoce diskutovaný přípravek pro redukci tuku. Zatímco někteří ji přisuzují až magické účinky na spalování tuku, jiní jí nemohou přijít na jméno a označují ji za neefektivní spalovač.

CLA je již mnoho let přisuzován efekt na potlačování ukládání molekul tuku do tukových buněk přičemž podporuje vylučování hormonu, který má za úkol uvolňovat molekuly tuku z tukových buněk tak, aby mohly být spáleny ve svalech. Mnohé studie prokázaly výrazně pozitivní efekt CLA na celkové zdraví, nejen tedy na redukci hmotnosti.

CLA je součástí mléčných výrobků, avšak ve velmi malém množství. U dobytka, který se pase volně na louce, je obsah výrazně vyšší, avšak stále nízký. Z tohoto důvodu se doporučuje suplementovat CLA nejlépe ve formě gelových kapslí, které jsou velmi dobře a rychle vstřebatelné.

Karnitin

Již dlouhá léte je L-karnitin stálicí ve fitness centrech, bývá součástí nejen samotných spalovačů, ale také dalších nápojů a přípravků pro redukci hmotnosti včetně některých termogenních spalovačů. Jak karnitin funguje? Umožňuje využití molekul tuku ve svalech pro energetickou kompenzaci fyzické zátěže a zprostředkuje transport těchto molekul do buněk svalu, čímž přímo umožňuje spalování.

Karnitin je také považován za velmi kontroverzní spalovač. Proč? Jeho nedostatek mají především vegetariáni, běžná populace bez restriktivních stravovacích návyků přijímají dostatek karnitinu ve stravě a suplementovat jej ještě navíc se neprokázalo jako efektivní. Nadbytek karnitinu tudíž příliš velké výsledky nepřinese.

Modla jménem six pack – jak na něj?

S teplými dny přichází i sezóna nahých těl, bazénu a opalování. A kdo by v plavkách nechtěl předvést svou dokonalou postavu, a to především v oblasti břicha. Vyrýsovat jej může být věda, ale za zkoušku to rozhodně stojí. Klíčem k six packu je vždy strava a pohyb, každý organismus je však jiný a nelze očekávat, že každého z nás stojí pekáč buchet stejně úsilí. Všichni však můžeme udělat něco pro své zdraví a zlepšit svou postavu. V tomto článku popisujeme jak na to.

Stravou za plochým břichem

Každý, kdo chce vyrýsovat oblast břicha, se musí zaměřit na stravu a to opravdu komplexně. Zlepšit jedno denní jídlo tu rozhodně není cesta. Vyrýsované břicho vyžaduje opravdu čistý jídelníček nejen během rýsování, ale i následně pro udržení nízké hladiny podkožního tuku. A jak tato strava může vypadat?

Vyřaďte příliš sladké, příliš tučné a příliš kalorické potraviny, zaměřte se na dostatek zeleniny, ovoce a bílkovin ve formě masa, mléčných výrobků, vyvarujte se vysokého příjmu sacharidů. Důležité je čistý jídelníček rozhodně neporušovat, jinak jednoduše nebude fungovat a výsledky vašeho úsilí se vůbec nemusí dostavit.

Otázkou zůstává, zda-li je vhodné jíst více malých jídel v průběhu celého dne či několik hlavních jídel. Ve výsledku to nehraje takovou roli. Zdá se ale, že není od věci několikahodinový půst, kdy se denní kalorický příjem rozloží do několika jídel v rozmezí několika hodin.

Jak zrychlit metabolismus až o 30%? Pijte!

Z nejnovějších výzkumů vyplývá, že dostatečný pitný režim může zvýšit spalování až o 30% oproti nedostatečnému příjmu tekutin. Dostatečné pití se proto opravdu vyplatí. Pijte ale pouze čistou vodu, případně občas čaj nebo kávu.

Rychlejší metabolismus zapřičiní vyšší spalování a nejen, že přispívá k efektivitě vaší rýsovací diety, ale také umožňuje lepší využití energie. Zrychlit metabolismus lze tak, že nebudete držet drastické diety a nepůjdete pod svůj bazální metabolismus, podpořit spalování však mohou i spalovače tuku.

Ochablé svaly nikdy nevyrýsujete

Abyste mohli vyrýsovat své břišní svaly až k vysněnému six packu, musí být dostatečné silné. Ochablé svaly jednoduše nikdy nebudou vynikat svým vzhledem, proto je dobré kromě aerobních aktivit pro spalování tuku nebo HIIT zařadit také posilování, které nejen že lehce nakopne metabolismus, ale také zformuje a vytvaruje postavu.